A Szentháromság utca és Boldogasszony sugárút esetében részletes csomóponti vizsgálat készült, mely alapján eldönthető volt, hogy milyen kialakítás felel meg a távlatban.
Jelenlegi körforgalmak megtartás
A forgalmi vizsgálat szerint a Bécsi körút érintett szakaszán nő a forgalom.
A jelenleg egysávos körforgalmak kapacitása nem elegendő.
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_1.png)
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_2.png)
Többsávos körforgalmak vizsgálata
A jelenleg érvényben lévő Útügyi Műszaki Előírásoknak megfelelő csomóponti geometria kialakítása esetén olyan méretű körforgalom adódik, amelynek kialakítása az épületek bontása nélkül nem lehetséges
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_3.png)
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_4.png)
Csökkentett méretű körforgalom kialakításban geometriai korlátok már nem jelentkeztek, azonban a részletes mikroszimulációs forgalmi vizsgálat kimutatta, hogy a geometria csökkentés hatására, mind a körpályán közlekedő járművek sebessége lecsökken, mind a behaladó ágon az elsőbbségadáshoz szükséges reakció idő mértéke megnő, és a két változás együttes hatása a körforgalmi csomópont erős kapacitás vesztését eredményezte, melynek következtében a körút becsült forgalmát nem volt képes átengedni. A mikroszimulációban a forgalmi paraméterek meghatározása a Vásárhelyi Pál utca – Bakay Nándor utca csomópontban a körforgalomban közlekedő járművek drónfelvételes mérése alapján történt.
Vizsgált geometriai kialakítások
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_5.png)
Körforgalom és jelzőlámpás csomópont összehasonlítása
A Boldogasszony sugárút csomópontjában összehasonlításra került a jelzőlámpával szabályozott és a körforgalom kialakítás következtében kialakuló torlódás. Megállapítható, hogy a jelzőlámpás kialakítás esetén a csomópont mind a 4 torkolatában a sorképződés stabilizálódik, mértékadó óra végén már a sorállás lebomlásának folyamata tart, míg a körforgalmi kialakítás esetén a csomópont 3 torkolatában a sorképződés nem stabilizálódik, a sorképződés folyamatosan tart a csúcsóra végéig.
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_6.jpg)
Mikroszimulációs vizsgálat alapján körforgalom csomópont kialakítás esetén csúcsidőszakban a Boldogasszony sugárúttól várhatóan a híd közepéig állna a sor.
![](/sites/default/files/2023-06/%C3%A1bra_7.png)
Az önkormányzat elfogadta tervező javaslatát és döntött a jelzőlámpás csomóponti kialakítások mellett.
Jelzőlámpás csomóponti kialakítások további vizsgálata
A tervezés további fázisában a jelzőlámpás kialakítás mellett is számos csomóponti vizsgálat készült, többek között:
- Petőfi Sándor sugárúti csomópontban a híd felől a Műjégpálya/városhatár felé történő kanyarodás vizsgálata,
- Szentháromság utcai csomópontban a balra kanyarodó irányok kialakítása,
- Boldogasszony sugárúton híd felől a Nagyállomás felé történő balra kanyarodó irány kialakítási lehetőségeinek vizsgálata,
- Bánomkert sor elérhetőségének vizsgálata.
A véglegesen elfogadott kialakítás a helyszínrajzon látható.